Van keihard vechten tot intens genieten - Reisverslag uit Shenzhen, China van Esther Hofman - WaarBenJij.nu Van keihard vechten tot intens genieten - Reisverslag uit Shenzhen, China van Esther Hofman - WaarBenJij.nu

Van keihard vechten tot intens genieten

Blijf op de hoogte en volg Esther

22 Oktober 2015 | China, Shenzhen

Oke mensen voordat ik jullie weer ga vertellen wat mij hier allemaal bezig houdt, moet ik jullie wat mededelen. Ik ben verliefd. Best wel erg eigenlijk. Ik heb hem pas 2 weken geleden ontmoet maar ik snap nu wat ze bedoelen met liefde op het eerste gezicht (ja ja dit is de nuchtere Esther). Zijn achternaam is Thai, erg toepasselijk want hij komt oorspronkelijk uit Thailand maar is nu ook al een tijdje in Hongkong. Ik zie hem niet heel vaak, meestal 1 keer per week, maar als ik er dan ben kan ik helemaal los gaan (hij geeft namelijk best veel tegengas). Ja hij is wel een beetje agressief maar mem heeft altijd gezegd dat niet alles perfect hoeft te zijn en heit zei dat ik wel met een echte vent moet thuis komen, dus dat kleine minpuntje neem ik dan maar voor lief! Zijn achternaam was dus Thai en zijn voor naam is Muay, oftewel THAIS KICKBOKSEN! Haha daar had ik jullie even he. Heit en mem zagen jullie de jaarlijkse skypesessie al voor je? :P
Maar even alle gekheid op een boksbal, Thais boksen is mijn caramel verslaving bijna aan het verslaan, het is echt zooo leuk! Even een uurtje helemaal los gaan en de volgende dag heb je echt overal spierpijn, heerlijk gevoel! Onze leraar is ook heel erg fanatiek wat het erg motiverend maakt (en nee daar ging het bovenstaande verhaal echt niet over haha).

Genoeg over mijn vechtleven hier, ik doe ook nog andere leuke dingen! Zo ben ik onder andere naar het mid-autumn festival geweest, wat ik de vorige keer vertelde, en dat was erg leuk om mee te maken. Hoewel ik een gekleurde draak had verwacht, bestond deze uit brandende wierookstokjes waarvan iedereen 1 kreeg, wat geluk brengt. Verder hadden ze alles super mooi aangekleed, op z’n chinees met lampionnetjes etc, en hadden we natuuuurlijk de overheerlijk mooncake. Verder heb ik dat weekend samen met Julia, mijn kamergenootje, een cultureel dagje gedaan; naar een historisch museum geweest en een tempel bezocht. Het historische museum was echt ongelooflijk knap gemaakt, ze hadden alles vanaf het begin van Hongkong tot aan nu na gemaakt dus je liep als ware door de tijd, heel cool! Ook de tempel was, hoewel het erg hard regende (typhoon weekend, misschien wat van gehoord op het nieuws), bijzonder. Wat namelijk geinig was om te zien, waren de waarzeggers; ze zaten gewoon in hokjes naast elkaar met kaarten en andere zweverige trukendozen om hun heen (precies, lekker commercieel). De avond hebben we afgesloten in een Thais restaurantje.
De donderdag er na was de afsluiting van het mid-autumn festival, dit deden ze met een immense Chinese vuurwerkshow (was wel even iets anders dan de pakketjes van de Hubo). Na de vuurwerkshow zijn we op zoek gegaan naar lekker eten. We gebruiken hier vaak de app tripadvisor, daarmee kom je namelijk op de wat minder toeristische plekjes en zie je veel meer van Hongkong. Deze keer waren we beland in een of ander louche achterbuurt waar je, voordat je met een super kleine lift naar boven moest, eerst door een heg van (best enge) nep spul verkopende Indiërs moest. Uiteindelijk kwamen we boven in een gezellig Indiaas restaurantje waar we een keer wat anders aten dan noodles, erg lekker was het! De avond hebben we voortgezet in LKF, waar ik even heel erg versteld van iets stond. Er liepen monniken rond, ja al best raar zo laat in een uitgaansgebied. Maar dat was niet alles; ze kwamen naar ons toe en deden een soort gebedje met een armband die ze vervolgens tegen ons hoofd deden als ‘je bent gezegend’. Die armband zat, voordat we het wisten, om onze pols en nog geen 15 seconden later kwamen ze terug om ons te laten betalen. Ik wist dat ze armbanden op straat verkopen door ze gewoon bij je om te doen, maar om dat in een monnik pak (echt exact als een echt monnik incl kaal hoofd) te doen is toch wel heel oneerbiedig?!

De zondags werd ik door een vriendin hier gevraagd of ik mee wilde naar een film festival valkbij ons. Een vriendin van haar van vroeger speelt namelijk in een van de daar gedraaide films en had gevraagd of ze daar bij wilde zijn. Ook daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen, al helemaal om dat het ging om een actrice die ook in Penoza speelt (wat ik zelfs hier blijf volgen). Ze heet Sigrid ten Napel, google maar eens ;). Ik ben, samen met 3 andere meiden, daar heen gegaan en de film gekeken. Lekker vertrouwd maar ook wel grappig om hier een Nederlandse film (met Engelse ondertiteling) te kijken. Na de film zijn we samen met Sigrid naar een barretje gegaan waar we de hele avond hebben gezeten, erg gezellig! En nee ik heb niet gevraagd of haar broer in de serie nog vrijgezel is…

Over films gesproken.. Iedereen heeft vast wel eens gehoord van de film ‘ The great gatsby’ of anders ‘ The wolf of wall street’, toch? We kregen diezelfde week namelijk een bericht van ‘meneer Gatsby’ om bij hem in zijn mega appartement een feest te houden. We hadden geen idee waar het was of wie er precies achter zat. Het enige wat we wisten was de dresscode: ‘chique’, en dat wij er bij wilden zijn! Dat hebben we dan ook gedaan en we kwamen aan bij een groot appartementencomplex, nog steeds hopende dat Leonardo DiCaprio himself daar stond. Dit was helaas niet het geval, maar dat maakte het feest niet minder leuk; rooftop, 38 hoog met een uitzicht van hier tot Tokyo (bijna letterlijk). Ik had echt het gevoel dat ik in een van die films was beland, wat een avond!

Dat weekend heb ik even rustig aan gedaan en zijn we naar een ECHT sushi restaurant gegaan. Ja Anoek sorry, wil je niet jaloers maken hoor, maar vergeleken met dit is Kyoto echt de Mcdonald’s onder de sushi restaurants.

Dit weekend heb ik naast leren een nacht gewerkt op een secret island party. We moesten 2 boten nemen om uiteindelijk op het onbewoonde eiland aan te komen, wat was omgetoverd tot een lichtgevend hippie terrein, inclusief yoga lessen en reggae mannetjes. Echt een geinig concept, dat maakte het allemaal nog wat meer ‘secret’. Ik moest bij een Thaise stand eten verkopen en cocktails maken, waar ik zelf ook van mocht mee genieten! Toen we rond twee uur klaar waren, konden we zelf nog even echt deelnemen aan het festival. En om het plaatje nog even helemaal compleet te maken; er stond een tent voor ons klaar (oke, moesten hem wel zelf opzetten) op het strand waar we die nacht/ochtend konden overnachten. We konden de volgende dag dus vanuit de brandende tent meteen door rollen in de zee! :D Verder heb ik me dat weekend aangesloten bij de hippie community; alles mag, niks hoeft, heerlijk! Nee oke, daar ben ik dan weer te nuchter voor..

Wat wel opviel is dat ik nauwelijks Chinezen zag op dat festival. Die zie je trouwens over het algemeen niet vaak met uitgaan. Zo praatte ik laatst met een Chinese jongen in onze gemeenschappelijke kamer en op mijn vraag of hij ook een verschil merkte tussen het echte China en Hong kong gaf hij het antwoord:’ Ja ik vind het zo raar dat alle studenten hier hun tijd aan het verspillen zijn.’ ‘Waar aan?’ ‘Aan plezier maken; niemand denkt hier aan hun toekomst.’
Nu wil ik absoluut niet generaliseren, maar van wat ik zie en wat ik hoor zijn de ‘echte’ Chinezen hier zo gefocust op studeren en hun toekomst waardoor ze nauwelijks van hun jeugd genieten. Zo zit de bibliotheek van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat vol met chinezen en zijn alle computers drie dagen van te voren al volgeboekt. Ook is het heel normaal als je de bieb binnen loopt en je de helft ziet slapen op hun boeken, waarna je na een tijdje hun wekker hoort en hop daar gaan ze weer studeren; want stel je voor dat je je plek kwijt raakt.
De mensen uit Hongkong zijn duidelijk veel vrijer; feesten zoals wij dat doen, doen ze niet maar verkleed door de gangen rennen is meer hun ding.
Naast alle leuke dingen, zijn er ook wat minder leuke dingen gebeurd. Er wordt hier namelijk best veel gestolen. Wat ik in eerste instantie echt niet had verwacht, want je bent in principe gewoon huisgenoten. Maar goed, eerst was het onze groente en brood, maar nu zijn ook een paar kledingstukken van mij uit de was kamer gepakt en is er geld gestolen van Julia. Misschien hadden we toch het armbandje van de monnik niet moeten weigeren..

Maar ook dit laat me niet minder genieten. Ik heb het, wat jullie waarschijnlijk al merkten, heel erg naar mijn zin. Een super leuke vrienden groep en de stad Hong kong helpen daar ook zeker aan mee!

Zoooo dat was wel weer even genoeg Esther voor de komende weken. Ik heb er nog niet genoeg van, dus ga even een extra Esther opzoeken dit weekend! Esther (Geertsma) is namelijk in China voor 2 weken, dus we gaan samen een weekendje naar Shenzhen, een stad dat precies tussen ons in ligt. Lijkt me wel raar om ineens een bekende hier te zien, maar heb er erg veel zin in! Lekker Fries praten in China, bin beneeeeid!

Lieve groetjes Xing Xing (heb een paar lessen Chinees gehad en dat is mijn naam haha).

Ps. Foto’s willen niet goed uploaden en omdat zelfs mijn Oma Facebook heeft, zet ik ze daar gewoon op!

  • 22 Oktober 2015 - 18:44

    Cath:

    Hahahahaha super leuk stuk es! Wat leuk dat je aan het kickboksen bent!

    Geniet ervan! Liefs

  • 22 Oktober 2015 - 19:00

    Hannah:

    Hahaha super leuk, have fun Es! X

  • 22 Oktober 2015 - 22:56

    Janny:

    Genieten doe je met volle teugen. Wat een leuk verhaal en wat maak veel leuke dingen mee. Geniet er nog maar van. Voor je het weet ben je 'back to reality'.
    Dikke tut mem


  • 23 Oktober 2015 - 11:31

    Lianne:

    Aaah klinkt allemaal super ess!! Geniet er nog even goed van! XX

  • 25 Oktober 2015 - 18:27

    Andre:

    Hallo Es,

    Wat weer een enorm mooi geschreven verhaal.
    Je maakt wel erg veel mee, je liet mij trouwens wel even schrikken

  • 25 Oktober 2015 - 18:39

    Andre:

    Essie,
    Nog even een aanvulling.
    Je wordt wel een hele ervaring rijker. Deze periode zal je nooit vergeten.
    Geniet er van want voor dat je het is het januari.

    Een dikke tuut.

  • 29 Oktober 2015 - 15:22

    Alie:

    Hoi Esther,
    Hoorde van mem dat je in HongKong bent, wat een leuke ervaring in een heel andere cultuur!
    Geniet van je tijd daar. Ik zal je leuke verhaaltjes blijven lezen. Groetjes van Alie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 20 Aug. 2015
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 3856

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 15 Januari 2016

Halfjaar Azië

Landen bezocht: