Van het uitbundige westen tot het strikte China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Esther Hofman - WaarBenJij.nu Van het uitbundige westen tot het strikte China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Esther Hofman - WaarBenJij.nu

Van het uitbundige westen tot het strikte China

Blijf op de hoogte en volg Esther

25 September 2015 | China, Sjanghai

Ennnn alweer (ruim) 2 weken verder! Waarin ik nog meer mensen heb ontmoet, nog meer leuke dingen heb gedaan en nog meer van China heb gezien. En ohja nog meer gestudeerd natuurlijk..
De dag nadat ik de vorige blog had geschreven zijn we naar de plaatselijke paardenraces geweest. Dit is een grote happening in Hongkong, die op die dag startte en vervolgens elke woensdag t/m februari is. Erg gaaf om de paarden met de racers te zien, maar ook hoe gedreven de mensen daar waren met het gokken. Er waren niet alleen erg rijke mensen maar ook arme mensen die op een krantje voor het beeldscherm zaten om zo toch nog wat geld te verdienen.
Vervolgens zijn we, natuuuurlijk, weer naar de ladiesnight gegaan. Wat weer erg gezellig was met alle exchange mensen!
Donderdag heb ik een beetje uitgerust en de laatste dingetjes op orde gebracht; wanneer nu precies mijn deadlines zijn van alle verslagen en wanneer ik mijn toetsen heb. Toen bleek wel dat ik hier niet alleen maar kan relaxen, ik heb namelijk 5 vakken (in Nederland 3 per periode) met elk ook nog een groepsverslag. Maar ik heb gemerkt dat het niveau hier wel wat lager ligt, dus dat komt wel goed! Doordat het niveau wat lager is, zijn de meeste vakken wat laagdrempeliger wat het juist wel erg leuk en interessant maakt. Zo heb ik een vak ‘cultural advertising’, waarbij we leren over hoe verschillende landen en culturen adverteren. In Groningen zou ik waarschijnlijk alleen theorieën krijgen over hoe je dit moet aanpakken, maar hier is het meer op de praktijk gericht waardoor ze ons gewoon commercials van verschillende culturen laten zien. Wat ik vertelde in mijn vorige blog, viel hier ook meteen weer op; China is veel meer terug houdend. 7-up had bijvoorbeeld een reclame gemaakt voor China waarin een jongen zich aangetrokken voelde door een meisje in een (kort) rokje, dit is toen meteen door China geweigerd en in de nieuwe reclame droeg het meisje een lange broek. Die terughoudendheid en ietwat conservatieve komt vooral uit de andere delen van China, Hongkong is erg verwesterd in dat opzicht. Dat valt ook op als je de mensen hier vergelijkt, er zijn hier namelijk ook veel 'echte chinezen' (zo noem ik ze dan meer even) om te studeren. Deze echte chinezen zijn veel meer verlegen; zo zat ik laatst in de klas, toen de leraar vroeg ‘wie komt hier uit Mainland China?’ Na 3x vragen en te zeggen ‘ don’t be shy’ kwam er heel voorzichtig een handje omhoog. Vervolgens vroeg de leraar haar iets waar ze gewoon niet op antwoordde. Zulke dingen vind ik zo raar, dat zijn wij als uitbundige westerlingen echt niet gewend. Alhoewel, ze zijn met het eten alles behalve rustig. Volgens mij is het hier een sport om zoveel mogelijk geluid te maken als je eet; slurpen en boeren is dan de normaalste zaak. Zit ik daar ’s ochtends vroeg met mijn yoghurtje naast een slurpende noodles etende chinees.. Maar dat wil ik dan wel even voor lief nemen naast al die leuke dingen die ik hier mag mee maken!

Zo kreeg ik die vrijdag een berichtje of ik mee wilde naar een super chique club waar iemand ons op de gastenlijst kon zetten. Ik heb nog even getwijfeld of ik mee zou gaan, grapje. Toen we daar aankwamen stonden de mensen achter de bar in pak en stonden er mensen klaar om je sigaret van de grond op te vegen als je die daar neer gooide. Echt ongelooflijk he?!
En als je even denkt dat je nu toch wel echt alle gezichten van Hongkong hebt gezien, nee hoor dat weekend kwamen we na een lange hike in een surfers dorpje aan. Weer heel anders maar heel vet. De golven waren meters hoog en we zwommen tussen de surfende mensen (ja mem, was misschien wel wat gevaarlijk).
Wat mijn weekend helemaal compleet maakte waren 2 berichten die ik kreeg uit het hoge noorden: Ralph komt samen met zijn zus en haar vriend begin december hierheen en Freya komt na mijn semester om samen met mij naar Thailand te gaan! Echt zooo leuk allemaal, heb er enorm veel zin in!!! En ohja, vergeet de pepernoten niet he ;)

Na dus heel erg lekker geslapen te hebben, was het weer back to reality! Maar ik kon die drie dagen school uitkijken naar het weekend; Shanghai op de planning! Een meisje die ik hier heb ontmoet, studeert in Zweden maar komt oorspronkelijk uit Shanghai, was namelijk 19 september jarig en wilde dat bij haar familie in Shanghai vieren en vroeg of wij met haar mee gingen. We zijn donderdag met het vliegtuig (is nog 2,5 uur vliegen) vertrokken. Toen we daar ’s avonds aan kwamen had haar moeder de tafel vol staan met chinees eten, heerlijk. Vervolgens hebben we de avond voortgezet in hun eigen karaoke bar. Ja daar stond ik ook even versteld van..
De volgende dag stond het ontbijt ook alweer klaar, zo groot als avond eten. Ze eten in China namelijk ’s ochtends en ’s avonds hetzelfde. Hoewel je me ’s avonds erg blij kan maken met garnalen, moest ik er ’s ochtends toch wel even aan wennen. Die middag zijn we Shanghai in gegaan en hebben we onder andere oude tempels bezocht en zijn we oude marktjes bij langs gegaan. En niet te vergeten alle chinezen die selfies met ons wilden maken haha. ’s Avonds zijn we uiteten gegaan in een koreaans restaurant wat echt heel erg lekker was. Ze hadden namelijk kleine bbq platen in de tafels gebouwd, zodat je kon bbqen aan tafel!
Maar de pret was nog niet voorbij want we gingen die avond naar een club waar we onze eigen tafel kregen incl. drank. Als je namelijk als westerling naar een club daar gaat willen ze je eigenlijk gebruiken als entertainment voor de chinezen. Die chinezen zitten namelijk allemaal op banken met super luxe eten en dure drank maar ze dansen niet, terwijl wij als westerlingen dat wel doen wat de sfeer dan weer meer als een club maakt. Ja precies, rare chinezen maar wij hebben ons in ieder geval vermaakt!
De volgende dag zijn we naar een wat armere buurt van Shanghai gegaan waar we terecht kwamen in een koreaans winkelcentrum, waar ik een paar leuke dingen heb geshopt! Die dag was het ook de verjaardag van dat meisje, dus gingen we ’s avonds naar een lokaal chinees restaurantje met haar familie. Dit werd ook weer op een geheel eigen manier gevierd; wij zaten in een ruimte met (te) veel chinees eten en taart en opeens kwam er een zanger binnen die een liedje voor haar ging spelen. Erg bijzonder om dit zo een keer mee te maken!
Voordat we die avond weer naar een club gingen, zijn we eerst naar een rooftopbar gegaan waar je heel Shanghai met alle gebouwen en lichten kon overzien, echt een heel mooi uitzicht!
En dan de club.. Deze was weer zo als die van de vorige dag, maar dan de extreme versie. Er liepen allemaal verklede mensen rond (spiderman, ladygaga) en plotseling kwam er een podium omhoog voor een ‘dansgroep’ waarvan ik maar beter niet over hun ‘dans’ kan uitweiden..

Zondag was alweer onze laatste dag en die hebben we deels in een museum door gebracht. Hier zag je wel duidelijk de propaganda van het communisme naar voren komen; uit alles moest blijken hoe geweldig Shanghai is. Dit gecontroleerde zagen we al toen we op het vliegveld van Shanghai aankwamen, er werd een extra foto van je gemaakt en ze controleren alles heel vaak. Zelfs toen we de metro in gingen moesten onze tassen weer door een douane check. Daarnaast merk je dit voorzichtige en afstandelijke sfeertje ook in hoe de mensen met elkaar om gaan. Je mag oudere mensen, ook je moeder, absoluut niet bij hun naam of achternaam noemen. Best raar toch dat er zulke grote verschillen kunnen zijn op de zelfde wereld? Maar wel erg gaaf om dat met eigen ogen te zien!
Ik vind het dan ook juist leuk om wat meer lokale en Chinese dingen te doen in plaats van de westerse dingen op te zoeken. Zo heb ik voor komende maandag mijn eerste Aziatische kickboxles, wat ik graag wilde, gepland bij een lokale vechtsportvereniging! Eens kijken hoe mijn conditie er aan toe is haha!
Verder ga ik dit weekend ook naar het Mid-autumn festival, een typisch chinees feest waar de volle maan wordt gevierd met de typische chinese lampionnetjes, draken en de mooncake. Gisteren is dit evenement bij ons op de campus begonnen waar ik mijn eerste mooncake heb gehad, mijn naam in het chinees heb leren schrijven en een henna tattoo op mn hand heb laten zetten, wat er blijkbaar helemaal bij hoort!

Laat de full moon en de draken maar komen!

Veel liefs 以斯帖

  • 25 September 2015 - 12:48

    Anoek:

    Hey Essie!

    Je hebt het maar druk, klinkt allemaal wel super!
    Enorm vet om even een goede tafel en gratis drank te krijgen omdat je westers bent en je daarom danst haha
    Heel veel succes met je kickboksles!

    Liefs,

  • 26 September 2015 - 16:35

    Janny (mem):

    Weer een leuk verslag en nog leuker wat je allemaal meemaakt. Als ik je verslagen lees merk ik dat je veel Engels spreekt(zinsvolgorde) maar dat komt weer goed hoor! Geniet er maar lekker van, ik kijk uit naar je volgende verslag. Dikke tut

  • 27 September 2015 - 18:29

    Andre:

    Hallo Esther,

    Wat weer een enorm leuk geschreven verhaal.
    Je maakt toch wel erg veel leuke dingen mee.
    Voor wat dat kickboxen betreft.... Hoe kom je daar nou weer bij.
    Ik geloof nu wel dat ik er een vispizza eter bij heb.
    Trouwens ben wel erg benieuwd wat voor dansers dat waren.
    Nou tot het volgende verhaal........
    O ja nog een dikke tuuuuuuut.
    Heit

  • 29 September 2015 - 18:05

    Ralph:

    Hee Esther,

    Super leuk verhaal :)
    Mooi dat je het naar je zin hebt.
    Geniet er nog maar even van en tot over ongeveer 8

    Groeten uit het hoge noorden ;)

    Owja en die pepernoten gaan we zeker mee nemen.

    Xxx

  • 29 September 2015 - 22:04

    Beppe:

    Hallo esther we zitten nu bij andre en janny ze zijn vandaag p27 jaar getrouwd het is nog goed met de oudjes. Wel wat last van mijn bil met hielke gaat het aardig goed ook wilma gaat het redelijk het is hier mooi weer hoe gaat het met jou je vermaakt je wel goedhe stuur je een berichtjeterug dat vinden we mooi liefs van pake beppe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 20 Aug. 2015
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 3858

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 15 Januari 2016

Halfjaar Azië

Landen bezocht: